OZB berekenen 2026
Bereken de onroerendezaakbelasting 2026 met het officiële tarief uit de OZB-verordening van uw gemeente en de WOZ-waarde.
Laatst gecontroleerd op 9 oktober 2026 · Geen belastingadvies
Berekening 2026
Euro · Nederlandse notatie · resultaat wordt automatisch bijgewerkt
Automatisch bijgewerkt
Tarieven en grenzen 2026
| Onderdeel | Regel |
|---|---|
| Bron | Verordening OZB 2026 per gemeente (CVDR) |
| Woning | Alleen eigenarenbelasting |
| Niet-woning | Eigenaren- én gebruikersbelasting |
| Heffingsmaatstaf | WOZ-waarde, peildatum 1 januari 2025 |
Zo werkt de berekening
WOZ-waarde × gemeentelijk tarief voor eigenaren (woning of niet-woning) en, bij niet-woningen, gebruikers.
Voorbeeld
In Rotterdam betaalt een eigenaar van een woning met € 300.000 WOZ-waarde 0,0643%: € 192,90.
Reikwijdte
Het resultaat vermeldt status, aannames en waarschuwingen. Ontbrekende juridische gegevens worden nooit stilzwijgend als nul behandeld.
Frequently asked questions
Is de OZB berekenen bindend?
Nee. De uitkomst is informatief en geldt alleen voor de genoemde ondersteunde situatie.
Worden mijn gegevens opgeslagen?
De interactieve berekening draait zonder account in uw browser.
Welk belastingjaar geldt?
Alle bedragen en tarieven op deze pagina gelden voor kalenderjaar 2026.
Regelcontrole
Gerelateerde rekentools
Meer binnen Woning.
Overdrachtsbelasting
Bereken 2%, 8%, 10,4% of de startersvrijstelling op basis van gebruik, leeftijd en volledige marktwaarde.
Eigenwoningforfait
Bereken het eigenwoningforfait 2026 met WOZ-waarde, bewoningsdagen en eigendomsaandeel.
Hypotheekrenteaftrek
Schat het box 1-belastingvoordeel van kwalificerende hypotheekrente na eigenwoningforfait.